Tehtiin viiden päivän kesäloma reissu kierrellen pohjois Norjaa. Matkaseurueeseen kuului meidän porukka, Mirka ja Peetu +lapset sekä Asgeir ja Charon. Jere ja Ronja jäivät Suomeen, sillä niillä ei ole EU-passia ja vasta-aine testiä tehtynä. Matkareittimme oli aika tarkalleen tämmöinen:

Rovaniemi-Kittilä-Muonio-Enontekiö-Kaitokeino-Alta-Hammerfest-Lakselv-Adamsfjordfossen-Ifjord-Varangerin vuono-Utsjoki-Kaamanen-Saariselkä-Rovaniemi.

23.7

Lähettiin ajeleen siinä puolenpäivän aikaan kohti pohjoissuomea. Ensimmäisenä pysähdyttiin Kittilässä ostelemassa matkaeväät. Ensimmäinen pidempi pysähdys oli Muonion tienoilla. Löysimme mahtavan pysähdyspaikan missä oli pitkä ja hieno hiekkaranta ja lämmintä vettä. Koirat oli innoissaan vilvoittelupaikasta ja vedessä vietettiinkin aikaa muutama tovi. Asgeir tuttuun tapaan vesihirmuna oli koko ajan rantaan menossa.

Enontekiöllä oli kello jo sen verran, että etsittiin leirintä alue ja parkeerasimme kaksi autoa ja asuntovaunun sinne ja jäimme yöksi. Leirintäalue oli ihan mukavan oloinen, mitä nyt muutama mäkäräinen kaverina. Sielläkin oli vesistö vieressä jonne tosin en enää Asgeiria päästänyt, sillä vesi näytti hieman leväiseltä. Yö meni todella hyvin, sillä porukka oli väsynyttä ensimmäisen matkustuspäivän jälkeen.

Kuvia Muoniosta:

...Ja Enontekiöltä

24.7

Päästiin jo Norjan puolelle. Ensimmäinen pysähdys Kaitokeinossa jossa leiriydyimme eräälle soramontulle lounaalle. Montulla meitä viihdytti varmasti lähemmäs 50 törmäpääskyä jotka eivät selvästikkään pitäneet meidän vierailusta nimittäin ne kävivät ehkä turhan lähellä meidän päitä.

Seuraavaksi suuntasimme Altalle ja vietimme siellä pidemmän tovin. Siemailtiin ensisilmäys tuleviin maisemiin ja käytiin nauttimassa ainaki kolmen ja puolen tähden ateria paikallisessa hotellissa. Käveskeltiin pienessä kylässä jota paikalliset taitavat kutsua jopa kaupungiksi :O Kävin myös epätoivoisesti kuvaamassa Meriharakkaa joka on yllättävän vaikea huomata..

Altan maisemien jälkeen suunnaattiin jylhien vuoristo teiden ja maisemien jälkeen Hammerfestin yllättävän laajaan kaupunkiin. Jälleen asetuimme lerintäalueelle joka oli järven rannassa. Oltiin alueella niin myöhään ettei kauheasti keretty paikkoja sinä päivänä katella, mutta jonkin verran kuitenkin iltalenkin aikaan. Hammerfestissa porot elävät ihmisten pihapiirissä kuten meillä harakat, ne käyskentelevät teillä ja pihoilla. Seuraavana päivänä tutustuttiin ohimennen kaupunkiin.

Kuvia Kaitokeinosta:

Pääskyjen pesät

Altasta:

On se meriharakka siellä ;)

Kuvia vielä Hammerfestista:

Hammerfestin porot

Onnistuisko meillä?

Paikallinen lokki

25.7

Kaupunkikierroksen jälkeen ajettiin Lakselviin, jossa pysähdyttiin meren rantaan ihailemaan merta. Heti leiriydyttyämme näimme vähän kauempana merellä pyöriäisiä, joiden evät kävivät vähän väliä pinnalla kunnes katosivat kokonaan. Harmi ettei sillä hetkellä ollut kamera kädessä. Tällä rannalla oli taas minulle jo tuttuja meriharakoita.

Koirat olivat innoissaan kun pääsivät jälleen pitkän ajamisen jälkeen jalottelemaan. Kauhea käsyäminen jälleen :) Charon kävi maistamassa merivettäkin, joka ei ihme kyllä sitä paljon hidastanut. Käytiin Asgeirin kanssa käveleskelemässä rannan tuntumassa ja katselemassa josko sieltä olis löytynyt jotain mielenkiintoista, mutta ei siellä muuta näkynyt kuin muutama simpukka ja merilevää.

Lähettiin ajeleen kohti Ifjord nimistä paikkaa jossa meidän oli tarkoitus yöpyä, mutta sitä ennen poikettiin kuvaamassa julmettoman komeita vesiputouksia. Vesi virtasi todella nopeasti, jyrkkää rinnettä pitkin tyyneen mereen. Se oli vaikuttava näky. Hankala selittää, mutta ehkä kuva kertoo enemmän kuin sanat. Asgeir oli valmis hyppäämään veteen (=ei mitään suojeluvaistoa)

Sitten ajeltiin yöpymispaikalle, josta sitten aamulla matka jatkui..

Kuvia merenrannasta:

26.-27.7

Tehtiin vielä reissu Varangenin vuonolle ja päästiin käymään meren rannalla. Keräiltiin hienoja kiviä ja simpukoita. Siellä vierähtikin sitten aikaa. Vielä viimeiset katsaukset Norjan jylhiä maisemia ja kuonot kohti Suomea. Pysähdyttiin Utsjoella kaffella ja leiriydyttiin Kaamasen leirintäaluleelle.

Siellä koirat saivat purkata kaikki jäljellä olevat energiat ja leikkiä oikein kunnolla. Aamulla lähettiin ajeleen Saariselän kautta Rovaniemelle..

Kuvia mereltä:

ravun jalka

jonku ravun kuori

rannalle joutunut kuivunut meritähti

Hieno paatti

"Meikä poika merellä"

Tämä Norjan reissu oli kyllä antoisa. Siellä todellakin huomasi sen kuinka pieni tosiasiassa ihminen on. Ehkä nyt osaa arvostaa luontoa vieläkin enemmän kuin tähän mennessä. Hieno reissu!!